התהוות
האתר בטעינה...
logo

חורף


עונת החורף, ע”פ פילוסופיית הרפואה הסינית, באה לידי ביטוי באיכותו של אלמנט המים. ננסה לראות בעיני רוחנו מים, הרבה מים, אולי נראה ימים ואוקיינוסים. עמוקים ומסתוריים. צבעם של פני המים משקף את השמים ומשתנה בהתאם לעומקם. במים עמוקים פועלים שני זרמים, אחד עליון (גלי או רוגע) ואחד תחתון, שרוחש בקצב ועוצמה, שאינו תואם, בהכרח, את הזרם העליון. אם כך, האסוציאציה יכולה להיות של משהו עמוק, מסתורי, פנימי, קר, אולי אפילו מפחיד, מכווץ,..

ואכן בחורף קר, מכווץ, אפל, עמוק – נעים לנו להתכרבל עמוק מתחת לשמיכה, להתכנס עמוק בבית ופחות לצאת ולבלות בחוץ. כשנתבונן במחזור הצמיחה בטבע נראה את הזרעים “נחים” להם בעומק האדמה וממתינים לאביב, לנביטה ולפריצה אל מעל האדמה. הזרעים כאילו “נחים” אך בעצם פעילות רבה רוחשת שם, בפוטנציאל, לקראת הנביטה.

איך זה בא לידי ביטוי בגופנו?

אלמנט המים מטפל באיברים ה”נמוכים” יותר בגופנו – הכליות ושלפוחית השתן. שולט במערכת העמוקה/ פנימית ביותר בגוף – מערכת השלד, העצמות והמפרקים ובשמיעה – צורתה של האוזן דומה לצורתה של הכליה.

מבחינה רגשית, כשאלמנט המים, המביא עצמו לידי ביטוי בחורף, אינו מאוזן, הפחד והחרדה (מפני המסתורי, הבלתי ידוע, בלתי נראה, הפוטנציאל שרוחש ואיננו יודעים לאיזה כיוון יתפתח…)באים לידי ביטוי. לעומת זאת, כאשר אלמנט המים מאוזן, תחושת היציבות (שתי הכליות מאוזנות אנרגטית ואז תחושת היציבות הפיזית והנפשית) מתפתחת.

אילו כאבים יבואו לידי ביטוי בחורף?

הרבה כאבי גב תחתון – אזור הכליות. כאבי עצמות, מפרקים, אוזניים.

השפעת/ צננת, שנפוצה בחורף, איך היא מתקשרת לנ”ל?

במפגש עם הקור, אם מערכת החיסון, או אנרגיית ההגנה לפי הסינים, אינה מצליחה למגרו, הוא יכנס פנימה. יתקוף תחילה את מערכת הנשימה, ריאות, סמפונות וגרון. יחדור עוד שכבה, לשרירים, לאיברים, לעצמות ולמפרקים.

כן, הרפואה הסינית יודעת לטפל בכל המופעים הללו. לתפוס אותם בתחילה, ממש בעת הפגישה עם הקור והופעת הסימפטומים הראשונים של המחלה, או בכל שלב אחר. היא גם יודעת לחזק את המערכת החיסונית, כך שבפגישה עם הקור, יישאר הקור בחוץ ולא יצליח להיכנס פנימה.

לפי הרפואה הסינית, כאשר אצל “10” אנשים מופיעים אותם מופעים, כל אחד יקבל טיפול אחר בהתאם למצבו הייחודי בעת הפגישה עם המטפל.

לכן לא נציע כאן טיפולים, אלא נדבר על מעט עקרונות.

· הטיפול הסיני הוא טיפול אנרגטי, שמשפיע על הפיזי. כלומר, אם אנחנו מדברים על אנרגיית הכליות, אנחנו מדברים על שלב מוקדם יותר מהשלב הפיזי של הכליות. אם אומר שהכליות חלשות אנרגטית, אין זה אומר שהן חלשות פיזית. פיזית הן מתפקדות נפלא, אבל אנרגטית זקוקות לאיזון, כדי שהמכלול שנקרא ‘אנחנו’ ימשיך לתפקד היטב לאורך זמן.

· אנרגיית הכליות (אלמנט המים) מתחזקת מהקור! משמע, לא לחוות לגמרי את הקור בחורף, מחליש את אנרגיית הכליות/המים. להיות כל הזמן תחת השפעת חימום מלאכותי, זה אולי נוח, אבל לא מאד יעיל. הפתרון יכול להיות שילוב, קצת חימום, כשאיננו בתנועה, ויותר תנועה בטמפרטורת העונה. (התנועה מעלה את חום הגוף ומגבירה את חוסנו). אגב, אחד הטיפולים היעילים ברוסיה, בדלקת פרקים, מתרחש ע”י טבילה באגם קפוא בסיביר. מובן למה יעיל?

· התזונה בחורף תהיה מורכבת מירקות העונה, פקעות שגדלות בתוך האדמה, שניזונות מהעומק, זרעים, שמכילים את שיא הפוטנציאל וטרם פרצו מהעומק אל מעל פני האדמה ופירות העונה – כל אלה מכילים את אנרגיית החורף ותורמים לאיזון והרמוניה בין האנרגיה שלנו לאנרגיה הטבעית סביבנו (תדר העונה מאוזן פנימה והחוצה).

· המזון, נכון שיהיה חם. מרקים, ירקות מאודים, דגן מלא וקיטניות.

· משקאות – מחממים כמו זנגויל, הל וקינמון, סיידר חם עם קינמון…

כל שנאמר כאן הינו ברמת העיקרון ובא לאפשר צורת הסתכלות נוספת על זו שרובנו מכירים. כל מקרה פרטי דורש בדיקה לגופו של עניין.

מהחכמה הסינית - מאמרים נוספים


סתיו

הצמחיה ששפעה בקיץ סיימה עונתה. העלים מצהיבים ונושרים גם הם לאדמה להעשרתה. גשמי הסתיו “נופלים” עלינו במפתיע משמיים. בהחלט אפשר לחוש את תנועת הטבע זורמת מלמעלה למטה. זה הזמן לערוך חשבון נפש, לארגן את הדברים לקראת החורף. לבדוק מה ישרת אותנו בעונה הבאה ומה אינו רלוונטי יותר. מה ישרוד את האחסון ומה ירקיב ויעלה עובש.

להמשך קריאה

חורף

עונת החורף, ע”פ פילוסופיית הרפואה הסינית, באה לידי ביטוי באיכותו של אלמנט המים. ננסה לראות בעיני רוחנו מים, הרבה מים, אולי נראה ימים ואוקיינוסים. עמוקים ומסתוריים. צבעם של פני המים משקף את השמים ומשתנה בהתאם לעומקם.

להמשך קריאה

אביב

האביב מביא איתו אנרגיה נבנית ומתעצמת של יאנג, הזריחה מספרת לנו שמדובר בצד מזרח, הצד בו השחר מפציע. זהו זמנם של הצמחים הנובטים, על כן הסינים מדברים על העץ (כשם כולל לצמחים). הפריצה החוצה מדברת על אומץ לממש פוטנציאל. ריקודי החיזור מספרים על גמישות הגידים והשרירים. תחילת הצמיחה, הכול בוסר – חמוץ.

להמשך קריאה

קור

מה הקור אומר לי? שיש שם משהו תקוע ואם יתחיל לזוז, ישתנה. הקור מזמין תנועה/ חיכוך, כדי שיופק חום. אם הקור מכווץ אז אולי הכיווץ יוצר את הקור? ואז פתיחה, הרחבה, וריכוך יכולים לאפשר למשהו אחר להיכנס, אולי לחום.

להמשך קריאה

צ’י קונג וריפוי סרטן

פול דונג מספר כי יש לו עניין מיוחד ביעילות הצ”י קונג לגבי הסרטן וזאת משום שרבים מחבריו הקרובים נפטרו מסרטן והוא עצמו מאד פוחד מהמחלה הזו. כאשר נתקל בספר סיני אודות טכניקת חמשת תרגילי הצי קונג וכשגילה שצ”י קונג מרפא מסרטן, נעשה מאד מעונין בנושא. בשנת 1984 נסע לסין לראות במו עיניו שאכן מתרגלים צ”י קונג לריפוי הסרטן.

להמשך קריאה

צ'יקונג רפואה סינית בתנועה

פילוסופיית הרפואה הסינית מלמדת, שאנרגיה זורמת בגופנו במקביל לזרימת הדם ולזרימת התקשורת העצבית. עוד מלמדת פילוסופיה זו, שהרמוניה הינה בסיס הזרימה השוטפת של האנרגיה והדם, וזרימה שוטפת של הנ"ל, הינה בסיס הבריאות. ההסתכלות היא מעגלית ומשלימה. בשיא ההרמוניה מתממשת הזרימה השוטפת ובשיא הזרימה השוטפת, מתממשת ההרמוניה.

להמשך קריאה

ש