התהוות
האתר בטעינה...
logo

המרחב שבין הבריאות למחלה


מתוך פגישותיי עם אנשים ב’זמנים’ שונים בתהליך חייהם, הולכים ומתבהרים לי מצבים בחיים.

מה שייכתב כאן הינו אך ורק על אחריותי. אלה מסקנות שלי מניסיון חיי. הבנות שהבנתי ממסע חיי כפי שהוא. תמצאו בו משהו שיתרום ויעשיר את חייכם, בורכנו. לא תמצאו, יאללה, אז קראתם.

מתוך חכמת הניסיון (צורת הסתכלות מסוימת על החיים) למדתי שהבריאה (creation) בריאה (healthy). זאת אומרת, שהבריאות מנהלת את החיים/ האירועים. זאת אומרת שגם אם קורות ‘תקלות’ בדרך, הרי שברירת המחדל היא התגברות על ה’תקלות’. במקור/ במהות המערכת יודעת להתגבר על אתגרים ושואפת לחזור להרמוניה.

עד כאן עקרון שאמור ‘לעבוד’ תמיד ובשביל כולם.

אך מה קורה בפועל?

מהיום בו נולדנו מתנים אותנו לא לסמוך על התהליך הטבעי שקים סביבנו. והפעם אתייחס לתהליך הבריאות. נולדנו, מזריקים לנו חיסונים וכד’. מכינים לנו תוספות מועשרות לאופציית ההנקה. להוציא מקרים מאד חריגים, כל יולדת ‘באה’ bild in עם יכולת ההנקה, שמתאימה לעוללה הספציפי, עם יציאתו לאוויר העולם. נכון, השאלה היא מה היא עושה עם יכולת זו. וכדי ‘להקל’ עליה, שחס וחלילה, לא תצטרך להתאמץ קצת (או במילים של חכמת הניסיון, לא נאפשר לה לאמן את מיצוי כישוריה, להתאתגר ולהתגבר על הזדמנויות לצמיחה בדרך) רקחו לה מוחות עסקיים תחליפים מלאכותיים ומתועשים. (את לא יכולה לבד.. קשה לך.. נעשה זאת במקומך….)

אנחנו עדיין תינוקות קטנים ורגישים, הצטננו, רחמנא ליצן. מיד רצים איתנו לרופא שיגדיר מה לא בסדר איתנו. וכמובן ימהר ויתקן. איך? ייתן לנו תרופה.. ובעצם יזין אותנו במסר הבלתי נמנע שאומר: אתם לא מסוגלים להתגבר על ההצטננות הזו בעצמכם. אל תסמכו על חכמת הגוף, על התהליך הטבעי.. משהו מבחוץ יעשה את העבודה במקומכם.

סיכום ביניים:

בקטנות, אך בעקביות, אנחנו לומדים לנוון את הכישורים הבסיסיים איתם באנו לעולם. וכך קורה, שכאשר אי נוחות זו או אחרת נכנסת לחיינו, אנחנו רצים לחפש את ה’תרופה’ מבחוץ.

לפני שנים פגשנו חקלאי שבעצמותיו היו תאים סרטניים. האיש לא ידע דבר על הימצאותם של אלה בעצמותיו. הוא ידע שמעת לעת הוא ‘חוטף’ התקף קצר של כאבי גב, נח מעט וחוזר לשגרה. והשגרה הייתה די פיזית.

יום אחד נפלו פניו. מסתבר שרופא, ש’לא ידע את יוסף’ תחקר אותו איך הוא מרגיש, וכשהלה סיפר לו שמעת לעת יש לו כאבי גב… הגיב הרופא “איך לא, הרי יש לך סרטן בעצמות”. כך נודע לו שהוא נושא בגופו סרטן מעל ל-10 שנים.

מכאן, שימו לב לתהליך.

האיש נבהל. מחשבות ודאגות הציפו את ראשו. תהליך ה’ברור’ הרפואי התחיל. מה, איפה, כמה,… בדיקה כזו ובדיקה אחרת.. הנה עלינו על נתיב המחלה. מכאן והלאה האיש היה עסוק במחלתו ובטיפול בה. לא עסוק בהבראתו אלא במחלתו. כולם טיפלו לו במחלה.

תוך זמן מאד קצר האיש עבר מן העולם.

נחזור לסיכום הביניים.

לימדו אותנו לא לסמוך על התהליך הטבעי ששואף לחזור להרמוניה.

לימדו אותנו לחפש את הפתרונות בחוץ.

לימדו אותנו לסמוך על בעל סמכות. הוא יודע כי הוא למד.

לא לימדו אותנו לסמוך על ההקשבה הפנימית לעצמנו. על תבונת הגוף.

לימדו אותנו להקשיב החוצה ולחשוב שאנחנו מקשיבים פנימה.

ובכל זאת. אדם שפוגש בחייו מחלה. במסגרת מסעו החוצה, למזור. לא פעם נתקל באדם שהבריא עצמו ממצב, שמוגדר ע”י הסמכות הרפואית, כבלתי אפשרי. וואלה, הוא עשה כך וכך והצליח.

נחסוך במילים ונגיד.

מפגישותינו עם אנשים שאכן הצליחו להבריא ממצבים דרמטיים, שהוגדרו כבלתי אפשריים, אנחנו למדים:

אלה אנשים שבשום אופן לא הסכימו עם הקביעה שמצבם הוא בלתי ניתן לריפוי.

אלה אנשים שהחליטו שלא משנה מה יקרה, הם ימצאו את הדרך להבראה המתאימה לייחודיותם.

אלה אנשים שהסכימו להפוך אבנים וסלעים כדי לחקור ולגלות מה מסתתר שם מאחור. אולי יש שם ‘אוצר’ שמיועד רק להם.

אלה אנשים שהבינו שעבור העתקה במבחן מקבלים ‘0’, נכשל.

אלה אנשים שהייתה להם סבלנות ואורח רוח להבין שגם אם אתה משנה מהותית את צורת חייך, מקצה לקצה, אורך פרק זמן מסוים עד שתראה את התוצאות השינוי במצבך הפיזי.

מה אני מנסה להגיד?

מהתבוננות בתהליך של אנשים כמו (כאלה שפרסמו עצמם): ברנדון בייס, ביירון קייטי, יוסי רודוי, ארזה שליין, שרה חמו, יובל תמיר, אבנר שילה, לואיז היי.. ועוד כאלה שלא פירסמו עצמם, אפשר ללמוד.

אותם אנשים הבינו שדבר מה, מאד מהותי, בהתנהלותם עד כה, בא לידי ביטוי במצבם הבריאותי.

אותם אנשים הבינו שאם לא ילמדו את ההתנהלות שהביאה למחלה, ימשיכו להחזיק במחלה (או המחלה תחזיק בהם).

אותם אנשים הבינו שאם לא יעשו שינוי מהותי, לא יהיה שינוי מהותי (נאמר למעלה במילים אחרות).

אותם אנשים הבינו שהם חייבם ללכת נגד או בניגוד להתניות שלהם ולהרגלים שלהם.

הבינו שהם חייבים לקטוע את הרצף הקטלני.

אותם אנשים הקשיבו לסביבה שלהם – למשפחתם, חבריהם, רופאיהם והתרבות בה הם חיים והבינו, שדעות אלה הן בדיוק הדעות בהן החזיקו עד כה והן אלה שבאות לידי ביטוי במצבם הפיזי.

הם הבינו שהמלכוד כפול ומכופל משום שאין ספק שחבריהם ומשפחתם ורופאיהם רוצים בטובתם, ובכל זאת משהו פה לא ‘עובד’ נכון. עובדה ההרמוניה/ הבריאות עדיין מבקשת תיקון.

חלק מהאנשים אותם פגשנו האמינו בדרכים הקונבנציונליות והלכו בהן בתום לב. בעיקר מתוך המחשבה שהרופאים יודעים טוב מהם מה, איך וכמה. וכשהתופעה או המחלה בכל זאת באה לידי ביטוי במציאות חייהם, התעוררו והבינו שמשהו כאן לא עובד נכון. (למשל תופעה סרטנית חזרה אחרי טיפולים רפואיים. למשל תופעה אוטואימונית המשיכה להכות בחלקי הגוף כאילו היו אויב, למרות הטיפולים הרפואיים…)

תשאלו, אם עשיתי שינוי זה או אחר ובכל זאת עדיין אני משקף בגופי/ מציאותי מחלה?

על כך אשתפכם במספר הבנות.

מבחינה מדעית, גם אם תהליך ההבראה מתרחש וברגע (כן, לזה אני מתכוונת) הרי שזהו תהליך שמתרחש בפנים ושאורך זמן עד שהוא נראה בחוץ.

לדוגמא תהליך המוות המתוכנת של התאים. זה שקיים מעצם הבריאה ולפעמים משתבש לרגע (רגע – זמן בלתי מוגבל). או אז התאים ממשיכים לחיות ולהתחלק עד שמשתלטים על סביבתם ומשקפים תהליך סרטני.

בתהליך הביולוגי, כאשר תא מקבל הוראת מוות מתוכנת תחילה הד.נ.א מת. שאר חלקי הגרעין (מיטוכונדריה, ליזוזומים..) אינם מודעים למותו וממשיכים לתפקד כאילו היה חי. בינתיים התא המת מתנתק מהרקמה החיה. שט לו במרחב, לאט לאט מתפרק לפרודות זעירות שמזינות את שאר התאים החיים והבריאים בסביבה וכך מפנה מקום לתאים בריאים. כלומר עד שחלקי התא קולטים את עובדת מותם עובר פרק זמן מסוים.

איפה אנחנו בתהליך הזה?

התרגלנו ל’זבנג וגמרנו’. כואב, לוקחים תחליף לטבע, מיד לא כואב. מה קורה שם בפנים? מי יודע, למי איכפת. הרי לימדו אותנו שמה שאנחנו לא רואים או לא נוגעים בו – לא קיים (מדע לא? זו המציאות האובייקטיבית).

וכך, גם במקרה הזה אני מייד רוצה לראות תוצאות. אין תוצאות מיידיות, התהליך לא צלח.

אז זהו שזה ממש לא כך.

מבחינה אנרגטית או רוחית. הטבע בא לבדוק אותנו עד כמה אנחנו החלטיים בדרכנו/ בדעתנו. עד כמה אנחנו נחושים ומאמינים ביכולת שלנו להתגבר על האתגר המופיע בחיינו. החלטת לתת אמון בתהליך הטבעי. החלטת לתת אמון בשאיפה להרמוניה ובריאות שקיימת בטבע הדברים מעצם בריאתם ומהותם? תוכיח לי שאתה נחוש. תעמוד ותתעקש על אמונותיך. תתעקש לחיות בהרמוניה עם טבע הדברים ולא עם הסינטטיות תוצרת האדם.

והרי ההתניות התרבותיות יצירת האדם הן. הן נוצרו כדי להבליט את עליונותו של האדם על הטבע.(האמנם????) ממקום של רצון לשליטה ורווח אגואיסטי.

לא פשוט להיות נחוש קבל עם ועדה וללכת בדרך שלומדת את טבעם של תהליכים. טבע שאינו תלוי בתרבות זו או אחרת או באדם זה או אחר. טבע שמבקש להרמן עצמו ולחיות בשלמות עם כל הקורה מסביב.

עוד טיעון מדעי קצר.

הפיסיקה האריסטוטלית והמשכה בפיסיקה הניוטונית, מתארת עולם קווי. מה שמתחיל כאן והולך לשם, יגיע ל’שם’. איינשטיין והפיזיקה הקוונטית מתארים העולם יחסי. כלומר, לפעמים יתגלה לנו כקווי/גלי ולפעמים כקוונטי. כלומר, מה שהופיע כאן יכול להופיע מייד שם ואולי שם ואולי גם שם.. אנחנו רואים את הופעתו אבל מה שמתרחש בין הופעה להופעה איננו רואים. למה? תארו לעצמכם גל סינוסואידי, כזה כמו על צג האוסילוסקופ. חלק מהסינוס נמצא מעל קו האופק וחלק אחר מתחת לקו האופק. תארו לעצמכם שמה שנמצא מתחת לקו האופק נמצא מתחת לאדמה. לא רואים עד שלא חופרים.

כך גם מתרחשים תהליכים בגוף. לפעמים פרק הזמן שעובר בין התחלת ההבראה עד לביטויה בחוץ אינו קצר (אני מכירה משהו בסביבות 6 שבועות עד 3 חודשים). פרק זמן מאתגר מאד. המערכת מסביב דורשת תוצאות. הפחדים והחששות מבקשים תוצאות…

יכול להיות שבפרק הזמן הזה אנחנו ממשיכים להפיק את יכולות ההבראה הטבעית שלנו. אך אלה אינם לגיטימיים, על כן נבדקים על ידינו ועל ידי סביבתנו במשנה דקדקנות (תוכיח לנו) בעוד שכאשר אנחנו מתמסרים לתהליך הלגיטימי/ קונבנציונלי/ רפואי, המצפון (החברתי) שלנו שקט. הנה אנחנו עושים למען בריאותנו. הסתייע והבראנו – נפלא. לא הסתייע ולא הבראנו… מה, באמת אנחנו מוכנים לחשוב שזה מעל לנו? באמת אנחנו מסכימים עם חוסר האונים מול מצבים שכאלה? אמרנו למעלה אם רוצים לראות מה שנמצא מתחת לתהליך (האדמה) תחפרו.

הבראה ומחלה - מאמרים נוספים


מבט אחר על החיים

ככל שאדם מקיף את עצמו ביותר מחיצות, הוא ימצא את עצמו מפעיל יותר כוח כלפי הסביבה, על מנת להשתלב בה. זוהי הצעה לחפש דרכים מתאימות ליצירת הרמוניה עם הסביבה שבה אנחנו חיים.

להמשך קריאה

המרחב שבין הבריאות למחלה

הבריאות מנהלת את החיים, גם אם קורות ‘תקלות’ בדרך, הרי שברירת המחדל היא התגברות על ה’תקלות’. במקור / במהות המערכת יודעת להתגבר על אתגרים ושואפת לחזור להרמוניה.

להמשך קריאה

למה כדאי להיות חולה

ככל שמחפשים ודורשים להבריא כך איכות החיפוש, איכות התוצאות הולכות ומתעצמות. בבריאות – פי כמה חשוב להקפיד על איכות. האיכות תבוא לביטוי בתוצאות. בכיף שלנו, באושר הגדל, בחוכמה המתפתחת ובכל אותם דברים העושים את חיינו איכותיים יותר ויותר.

להמשך קריאה

מחלות באדם ומחלות בטבע

גוף האדם הוא רק מרקע עליו מוקרנת צורת המחשבה שלנו, דעותינו, אמונותינו, יחסנו אל אירועי/ מציאות חיינו, … וכאשר אנחנו רוצים לטפל בשורש “מחלתנו”, הרי שכל עוד נחזיק בצורת המחשבה שמזינה את אירועי חיינו ובאה לידי ביטוי במופעים פיזיים בגופנו, הרי שגם אם “נטפל” במופע, התנהלותנו זו תאפשר שניותו. בקיצור, נשנה את התסריט, תשתנה ההצגה על הבמה.

להמשך קריאה

קרוהן באדם ובגוף החברתי

קרוהן זוהי דלקת במעי הדק ולעיתים נגיעה גם במעי הגס. גם אם “לקינו” ב“מחלה”, הרי ששורשה שונה אצל כל אחד מאיתנו כשם שמהותנו שונה (הייחודיות שלנו) לכן גם דרך ההבראה תהייה שונה.

להמשך קריאה

התארגנות לחורף

הקור/ החורף מבקש מאיתנו להתעורר לעוצמתו הראשונית, רק בכיוון אחר. הקור הוא כוח מניע בד בבד עם כוחו המכווץ והעוצר. המלבושים העבים אמורים לשמור על חום גופנו כל עוד אנחנו מקבלים כמובן מאיליו את חוסר התנועה, את הכיווץ, את האיטיות, הכבדות.

להמשך קריאה

ש